ایمیل

تلفن

09154476393

سنگ مالون گرانیت مروارید مشهد

سنگ مالون گرانیت مروارید مشهد
1399/5/28 0

سنگ مالون گرانیت مروارید مشهد

بادبر سنگ مالون چیست

 
از سنگ‌ هایی که در صنعت ساختمان سازی به کار می رود می توان به نام‌ های سنگ لاشه‌، سنگ قواره، سنگ بادبر و سنگ پلاک اشاره داشت.
این گونه از سنگ ها، سنگی می باشند که در زمان استخراج از معدن‌، با کمک پتک‌، آن را به صورت تقریبی سعی می کنند مکعب مستطیل در بیاورند و بعد از آن در کارگاه، سطح نمای آن را حدوداً به صورت مربع یا مستطیل شکل خواهند داد. اصطلاحاً به این گونه از سنگ ها مالون گفته می شود. این کار برای محو کردن درزهای افقی و قائم بر روی دیوارهای رجدار و به رج برده شده و همچنین برای نظم کشیدن به نمای دیوار انجام می پذیرد.
ریشه سنگ از طرف نما به طرف دم سنگ، با استفاده از پتک کمی لاغرتر خواهد شد تا عمل کنار هم قرار گرفتن سنگ‌ها به راحتی صورت بپذیرد. حداقل عرض و ارتفاع سنگ بادبر به ترتیب ۲۰ و ۱۵ سانتیمتر و اندازه بار سنگ حداکثر ۴  سانتیمتر می باشد.
 
مالون یا سنگ لاشه نمونه ای از انواع متریال با قابلیت چکش خواری بوده و می توان آن را به اشکال مختلف تراش داد. این متریال انواع مختلفی دارد و بر اساس معادن استخراج و طریقه آماده سازی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. مالون در انواع رنگ های مختلف از جمله مشکی، قهوه ای، زرد، قرمز جگری، طوسی، شیری و غیره وجود داشته و می توان در مصارف مختلف از آن ها استفاده کرد. این سنگ در هنگام استخراج از معدن‌ بصورت لاشه و یا ورقه ای استحصال می گردد. سنگ مالون لاشه توسط پتک در ابعاد مکعب های مستطیل و مربع در آمده و در دیواره های ساختمان ها پارک ها و پل ها استفاده می شود. سنگ مالون در رنگ های سبز، قرمز، زرد و سفید استخراج می گردد. سنگ مالون ورقه ای به صورت لایه لایه از معدن استخراج می گردد و ضخامت آن ها بین 2 تا 10 سانتی متر متغیر است.
 
برای مثال از جمله انواع این مصالح ساختمانی می توان به سنگ سبز مالون اشاره کرد. این سنگ نمونه ای از سنگ های مالون با کیفیت می باشد که جذب آب پایین و مقاومت بالایی دارد. طیف رنگی این متریال از سبز روشن تا تیزه می باشد. از دیگر انواع این متریال می توان به سنگ مالون جوشقان رگ لیمویی، جوشقان رگ قرمزی، مالون سفید مشکی، سفید لیمویی، رنگی، گردویی، درختی، قرمز و زرد، چند رنگ، کوهی، کرم، جوشقان ممتاز، مالون کریستال ۳ سانتی متر، کریستال ۱.۵ سانتی متر، مالون زرد، مالون ۲ رنگ و مشکی نجف آباد نام برد. همینطور سنگ مالون در کارهای عمرانی هم چون موارد ساختمانی، پل ها، توانل هل، سدها و غیره استفاده می شود، توجه به ویژگی های سنگ شناختی، شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی آن ها از نکات مهم و قابل توجه می باشد. یک سنگ مالون خوب باید عاری از کانی های رسی و سایر کانی هایی که سبب هوازدگی می شوند، باشد. هم چنین متریالی که به منظور انجام فرآیندهای عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد، باید جذب آب پایین و مقاومت فشاری بالایی داشته باشد.
دیگر ویژگی این سنگ ها این است که این گونه از سنگ ها، در زمان استخراج از معدن‌، با کمک پتک‌، آن را به صورت تقریبی سعی می کنند مکعب مستطیل در بیاورند و بعد از آن در کارگاه، سطح نمای آن را حدوداً به صورت مربع یا مستطیل شکل خواهند داد. اصطلاحاً به این گونه از سنگ ها مالون گفته می شود. این کار برای محو کردن درزهای افقی و قائم بر روی دیوارهای رجدار و به رج برده شده و همچنین برای نظم کشیدن به نمای دیوار انجام می پذیرد.
 
موارد مصرف سنگ های مالون
استفاده در نماسازی محوطه
سنگ فرش ها و پله ها
جدول سازی ها
دیوار های باربر و غیر باربر
ﻃﺮیقه آﻣﺎده سازی سنگ مالون یا بادبر
 ﺳﻨﮓ ﺳﺮ ﺗﺮاش یا ﻧﻴﻢ ﺗﺮاش
 
اﮔﺮ ﭼﻬﺎر ﻃﺮف ﻧﻤﺎی آن ( ﺳﻄﻮح ﻣﻼت ﺧﻮر ) ﺗﺮاﺷیده ﺷﻮﻧﺪ ولی ﭘﺸﺖ آن ﺑﺪون ﺗﺮاش ﺑﺎقی ﺑﻤﺎﻧﺪ، ﺑﻪ آن ﺳﻨﮓ ﺳﺮ ﺗﺮاش یا نیم ﺗﺮاش می گویند.
ﺳﻨﮓ ﺗﻤﺎم ﺗﺮاش : اﮔﺮ ﭘﺸﺖ آن ﻧﻴﺰ ﺗﺮاشیده ﺷﻮد ﺑﻪ آن ﺳﻨﮓ ﺗﻤﺎم ﺗﺮاش ﮔﻮیند.
تلفن تماس : 09154476393 - 09157080131

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر